92-årskalas

Igår firade vi min älskade morfar som fyllde 92 år i fredags. Alla hans fyra döttrar med män var där, plus ett gäng barnbarn och barnbarnsbarn. Vi gick på restaurang och åt mat och åkte sen till mina morföräldrars sommarställe och åt tårta och drack kaffe. Min morfar har alltid varit världens bästa morfar till oss tio kusiner och våra barn. Han tycker inte om ordet gammelmorfar, så för barnbarnsbarnen är han rätt och slätt morfar Sven. Genom åren har vi fått vara med om massor av bus med morfar Sven och hört många historier berättas av honom. Han har alltid haft glimten i ögat och har en enorm kunskap om i stort sett allt.
Jag kommer aldrig glömma den gången jag och min kusin var runt åtta år och åkte (för säkert tionde gången) kana nerför listen vid trappan från övervåningen till undervåningen i vårt radhus. Det fick vi inte eftersom ledstången, som vi hängde i för att hålla balansen, inte satt fast så jättehårt. Och min mamma skällde på oss rätt ordentligt när vi kom ner. Tjugo sekunder senare hör vi ett glatt vrål och så kommer morfar nedfarande på samma list. Jag kommer inte ihåg vad mamma sa då, men jag gissar att hon mest suckade. Så var han min morfar. Sedan 60-årsåldern har morfar kämpat med kärlkramp och hjärtinfarkter och många har de gånger varit när vi trott att vi inte skulle få hem honom från sjukhuset igen. Men han är stark och seg, morfar Sven, och hänger i än idag. Trots att han ofta har väldigt ont, knappt ser något längre och hör väldigt dåligt, så finns han fortfarande hos oss, och emellanåt glimmar det till i ögonen och jag kan se att där finns min bus-morfar kvar. Jag är så enormt stolt över honom och så glad att han orkade vara med och fira sina 92 år på restaurangen igår.


Finaste morfar Sven och mormor Gudrun, som dessutom firade 66-årig bröllopsdag förra veckan


Barnen valde mellan pannkakor med glass och sylt eller hamburgare och pommes


Lilla J åt pannkakor (vilket hennes mamma hade valt åt henne) med god aptit och fortsatte sen med resterna av ryggbiffen på mitt fat.


Själv åt jag ryggbiff med stekt potatis, persiljesmör, sparris, bacon och sås. Väldigt gott!


Kaffe och tårta hos mormor och morfar. Älskar det där gamla porslinet med små blommor på...


Inte ofta man dricker kaffe i sådana här små, fina koppar med blommönster nuförtiden. Tycker om att få komma till mormor och morfar och dricka kaffe i de här kopparna.

Nu ska jag fortsätta min diet och poppa popcorn till kvällsmat.


Kommentarer
Postat av: Mamma Britt

De är sig lika både morfar Sven och mormor Gudrun. Roligt att de orkade fira. Kommer ihåg vad glada de var när Glädjebarn lussade hos dem.

2010-08-15 @ 19:59:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0