Båtslut

Vår älskade tant Clara-båt är såld, och jag måste erkänna att mina känslor för detta är väldigt ambivalenta.
Jag sörjer alla mysiga skärgårdsturer, båtpartyn, kaffe i solen på en klippa eller i soffan längst bak i båten, grillning på öar i solnedgången... ja allt underbart och mysigt som båtar och skärgården för med sig. För jag älskar verkligen båtlivet och skärgården!!!
Men det är även skönt att slippa oroa sig för; förberedelse inför iläggning, iläggning, båtplats på sommaren, oväder som kan förstöra båten, inbrott i båten, upptagning av båten och båtförvaring. Det är visserligen sambon som sköter det mesta av det där, men hans oro blir min oro...
Sen ska det bli skönt att inte känna att man hela tiden MÅSTE ut till den för att utnyttja den så mycket som möjligt. Man lägger ju en hel del tid och pengar på båten även när den är på land och då vill det till att utnyttja den när det går.
Oftast vill man verkligen ut, men ibland är det skönt att bara få vara hemma... och det utan dåligt samvete.
Nu får vi pyssla om vårt hus och vår trädgård istället, vilket behövs, och det kan vara skönt och mysigt det med.

Kommentarer
Postat av: Anton

Ja det är nog problem med lagringsplatser allt. 120 till 140 båtar brann inne i Dalbobåtars vinterförvaring för ett par veckor sedan i lilla Åmål... värden för 300 till 400 miljoner kronor gick upp i rök och bolmade ut över snötäcket i ett äckligt svart lager av onyttigheter, att smälta ner med snön och rinna ut i Vänern till våren och därifrån tas upp i vårt dricksvatten utanför "fogden", fyren strax utanför Åmål. :-/ Båtägarna verkar få ersättning rent ekonomiskt från sina försäkringsbolag men de får väl ut och jaga ny båt innan det blir hysteriskt då värmen kommer igen (-12 och halvmeter snö för närvarande)

2010-02-01 @ 20:50:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0