Vårhelg

Jag har haft ännu en superhärlig helg full med trädgårdsarbete i solen och mys och gos med familjen.
Lördagen började med sen frukost och sen ut till rabatterna som behövde fixas till. Sonen kom hem från sina morföräldrar och hade plockat fina blommor på mormors altan till sin mamma .

Skilla-blommor till mamma från sonen

M, som har hållit på med räcket på altanen hela veckan blev klar under helgen och även trappan upp till altanen hann han med att snygga till. Nu äntligen kan vi vara ute och njuta av vår fina altan hela familjen, inklusive Lilla J som varit portförbjuden därifrån på grund av att risken för svanhopp 2 meter ner till marken var för hög.

M jobbar med räcket


Klart! Räcke runt altanen och "igentäppt" trappa...

Nu återstår bara att täppa igen under altanen.
Själv har jag grävt precis hela helgen, så att hela kroppen fortfarande protesterar. Först var det rabatten framför huset som behövde fixas till. Den fick sig en rejäl törn i höstas med allt vad bergvärme-borrning och bygge innebar. Och sen gjordes trädgårdslandet redo för årets sådd.

Rabatt där det ska växa ringblommor så småningom är det tänkt

Eftersom jag i år har planer på att så en hel del olika grönsaker insåg jag att vårt trädgårdsland inte kommer räcka till, och fick därför för mig att gräva upp ännu ett litet land. Tänk vad mycket jobb ett sådant litet land kunde innbära. Inte nog med att det slingrade sig massa rötter överallt där jag tänkte gräva, mitt i alltihop gick elledningen till huset också. Nej jag hade inte av den, men den låg så ytligt att det blev svårt att sätta ner tegelplattorna (som agerar ramar) så djupt som jag ville. Mycket slit blev det, men nu är det klart (kanske möjligen att jag vill hälla på en eller två skottkärror jord till bara).


Nya (det främsta) och det gamla trädgårdslandet där det ska växa potatis, jordgubbar, melon, majs, rödbetor, morötter, rädisor, broccoli och lök är det tänkt.

Det visade sig att min älskade son har ärvt mitt (och min pappas) intresse för odling och var eld och lågor när han fick hjälpa till att gräva och sen så frön. Nu går han och kollar sådden flera gånger per dag för att se om det kommit upp något. Att hans mamma försöker förklara att det tar ett par veckor (minst) vill han inte riktigt ta åt sig. Stora dottern däremot försökte verkligen intressera sig för sådden ett tag, men gav upp rätt fort och tog hellre hand om lillasyster. Vilket var en alldeles perfekt uppdelning för min del.
Lördagskvällen avslutades med film, godis och snacks i tv-rummet och sen sov alla gott på natten. Söndagsmorgonen började med oväntat besök i trädgården och fortsatte sen med mer grävande och färdigställande av trädgårdsland och potatissättning...

Årets första rådjursbesök

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0