jämställda familjen, iaf ibland.

Den här veckan är vi sådär härligt könsfördelade i vårt hem. Igår skottade sambon snö och mekade med bastun nere i källaren medan jag sydde upp julgardinerna så vi slapp gå och snubbla på de decimeter tyg som ringlade ut på golvet vid fönsterna. Vi bor i ett hus med ganska lågt sittande fönster, så alla färdigsydda gardiner man köper är för långa (i alla fall de som ska nå ner till golvet). Och idag installerar sambon nya bubbelbadkaret (får se, kanske öppnar vi spa här sen på lilla bärstigen...) uppe i badrummet, och jag bakar bröd och lagar kvällsmat. Självklart skulle det kunna vara tvärtom... om jag inte tyckte att det är så otroligt tråkigt och ointressant att meka med bastuar (en bastu, flera...?) och installera badkar.

Tänk, vad trevlig det är att sy när man har plats för symaskinen inne på kontorsrummet och slipper släpa den och alla sytillbehör fram och tillbaka till köksbordet och man dessutom hittat sladden så den går att få igång.

Brödet jag bakar är ett provbröd. För några dagar sedan la min kusin Julia, upp ett recept på "det enklaste brödet" som man dessutom kan variera i det oändliga och ikväll tänkte jag prova på detta. Receptet lyder som följande

Blanda 3 krm torrjäst med 3 dl vatten och 1 tsk salt. Ha i valfritt mjöl, så mycket som behövs för att degen ska släppa från kanterna. Låt degen stå framme i rumstemperatur över natten. Häll ut degen på ett bakplåtspapper på morgonen (knåda ej) och sätt in det i ugnen på 250 grader i 20-30 minuter.

Jag kände mig lite "wild and crazy" ikväll och la till 1 msk olivolja i degvätskan. Sen hackade jag lite valnötter och blandande i tillsammans med 1 dl fint rågmjöl, 1 dl rågsikt och resten vetemjöl. Imorgon får vi se om det blev ätbart. Lägger ut en bild och omdöme då.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0