julgodis i kvadrat upphöjt till fem, eller nåt

Jag tycker faktiskt det är fusk att vara klar med sina julklappar en hel vecka före julafton. På facebook ser jag att väldigt många av mina vänner är helt klara och ska alltså bara sitta och rulla tummarna fram till dopparedagen. Dålig stil alltså. Själv har jag köpt EN julklapp än så länge, och det var för att jag nästan snubblade över den när jag var och handla massa annat hushålligt härom dagen.
Egentligen hade jag i och för sig planer på att ge mig iväg och se om man kunde hitta något i julklappsväg till Lilla J:s kusiner, mina storbarn, föräldrar och syskon. Men så kändes det så mycket skönare att vara kvar hemma och fixa och dona istället, så jag satte igång stora julgodiskoket istället.
Tänk, varje år tänker jag att det får räcka med lite knäck och kanske lite marsipanfigurer skapade av barn och föräldrar på lilla bärstigen. Men så när det närmar sig mitten av december händer det något... stora julgodismonstret slår sina klor i mig och jag kommer på mig själv med att sitta och klura ut det ena godiset efter det andra. Så hittills i år har jag hunnit med salmiak-karameller, coca-colakarameller, chokladkola, rischoklad med marsmallows, romchoklad, mintchoklad och knäck. Och imorgon ska vi göra marsipanfigurer och brända mandla (om det blir före eller efter julshoppingen förtäljer inte historien).

Dagens julgodis-skörd: knäck, chokladkola, mintchoklad, romchoklad och rischoklad med marsmallows.

Men nu har jag haft min lilla vilopaus och får ta mig samman och gå ut i köket och fixa lördags-kvällsmaten. Det blir tacos ikväll, eftersom vi frångick traditionerna och åt hemmagjorda chicken nuggets (väldigt mycket godare än de färdiggjorda man kan köpa i affären) igårkväll.

Sen kommer jag med all säkerhet somna framför Albert och Herberts julkalender, som är det program som går på kvällarna i vårt hushåll för tillfället, med familjen samlad omkring mig.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0