Från adventsförberedelser till Thanksgiving till advent

För att riktigt komma in i adventsstämning så bakade jag igår lussebullar och lyssnade till julmusik hela dagen.
Sen pausade vi adventsstämningen en stund och åkte till syster och svägerskan för att fira en lite försenad Thanksgiving med massa traditionell amerkansk thanksgiving-mat, som kalkon, sötpotatis med marshmallows, potatismos, "baked green beans", stuffing och naturligtvis sötpotatis/pump-paj och chokladpaj till efterrätt.
I USA är det inte "tillåtet" med julförberedelser förrän Thanskgiving är över, så syrran fick snällt vänta med adventsljusstakar och annat pynt ett tag. Men när maten var uppäten och vi placerat våra fullproppade och mätta kroppar i soffa framför tv:n var det fritt fram för stjärnor och ljusstakar i fönsterna. Kvällen avslutades framför tv:n och "Tomten är far till alla barnen", bara för att riktigt inviga svägerskan i de svenska jultraditionerna... Nästa år kanske vi ska bjuda in min ex-man, hans fru, hennes barn, deras gemensamma barn (som kommer i maj), ex:et frus ex-man, hans nya och hennes barn, plus mina föräldrar och syskon. Så får vi till en alldeles egen "Tomten är far till alla barnen". Bortsett från att jag INTE tänker åka till London och inseminera mig!!
Eller... kanske inte... Det räcker gott att få till julen med all annan släkt, som det är.

Idag snöar det  galet mycket och våra planer på att åka iväg någonstans fick ställas in. Istället bara är vi, och myser denna första advent.



Adventsfrukost med scones, ägg, kaffe och juice

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0