IKEA och planering

Altanen är rensad... sånär som på bordet och stolarna. Det ska ju enligt vädergubben på tv4 bli fint väder resten av veckan och då kan det ju vara trevligt att ha möjligheten att sitta ute. Men i helgen åker även de bort...och så får vi sitta i gräset om vi vill vara ute.

Även om jag vet att det ligger långt fram i tiden så kan jag inte låta bli att "så smått" börja planera och inreda alla nya rum. Igår åkte jag och lillstrumpa till IKEA för en liten fundera- och planera-runda. Hann promenera och fundera mig igenom alla avdelningar tre, eller var det fyra, gånger innan mamma slöt upp för lite lunch-date och hejdade mig. Vad mycket man vill ha, och vad dyrt det blir i så fall. Vi får nog leta en del på Blocket (ett bra alternativ till att köpa helt nytt enligt mig) också känns det som. 

Min lilla trip resulterade även i kökspallen BEKVÄM, en avlång svart ljushållare till vardagsrumsbordet, gröna äppel-värmeljus i 36-pack och bruna äppel-och-kanel-värmeljus också de i 36-pack, 6 ljuslyktor i glas, skåp-och lådspärrar så lilla J inte ska ta sig in bland knivar, sopor, rengöringsmedel, vispar och annat trevligt som finns i köket, 3 cd-fodral som rymmer 20 cd/dvd-skivor var, tre brödformar, 12 små dricksglas, fem frukt-kort som ska installeras i svarta tavelramar och så småningom sättas upp i köket, fyra vita krukor som nu står i köksfönstret och snart ska innehålla färska kryddor, och en blå fleecefilt.
Jag som bara skulle fundera och planera och absolut inte handla något (förutom skåp- och lådspärrarna), men det är väl mer regel än undantag på IKEA-resor...

Väl hemma var jag för en gångs skull duktig och packade upp min påse med saker med en gång och sen skulle kökspallen BEKVÄM monteras ihop. Man tycker inte det ska var någon större deal med en lite kökspall... men tji fick jag. För det första hade jag en 9-månaders dotter som promt skulle hjälpa till och försökte klättar in i pallen när jag väl fått ihop ungefär hälften. Dessutom lyckades hon sätta sig fast på något konstigt vänster. Hon kom dock loss efter lite hjälp av sin mamma och blev därefter fruktansvärt arg och besviken när hon inte fick försöka ta sig in igen. För det andra var skruvarna fruktansvärt hårda att dra åt, så det gick åt en hel del blod, svett och tårar... eller i alla fall svett, en öm hand och värkande arm. Men nu står den så fint vid köksfönstret, och sonen behöver inte längre möblera om stolarna för att nå upp till överskåpen eller spisen när han ska hjälpa till att tömma diskmaskinen (och ställa upp saker i skåpen... vi har inte diskmaskinen på väggen ovanför diskbänken med andra ord) eller laga mat.

Kvällen igår ägnades åt att fortsätta planera med hjälp av IKEAs hemsida, block och penna, medan sambon ryckte loss buskar utanför entrén, flyttade de stora krukorna med tomatplantor, physalis, smultron och rosenspirea från altanen och monterade loss luftvärmepumpen. Ja jag höll koll på vår dotter, vek tvätt och fixade kvällsmat först till lilla J och sen till oss vuxna också.

Nu väntar diskmaskinen på mig och sen vaknar säkert lilla J snart och vill ha gröt. I eftermiddag kommer mamma, mormor och morfar på fika. Ska passa på och visa mina morföräldrar hur vi bor (just för tillfället), innan det inte går att vara här på ett bra tag.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0