Mammaledig i sommarsolen

Sitter på altanen med ett stort glas pepsi, tre bullar, en bit schweizernöt och datorn och lyssnar på P1s sommarpratare. För en gångs skull kan jag säga att jag känner mig mammaledig. Alltså ledig och mamma, inte ledig från att vara mamma eller något annat konstigt. Livet kan faktiskt vara sämre. 
Jo alltså, om en stund ska jag in och jobba lite, dvs ta hand om disk och tvätt samt mitt och sambons charmtroll som är minst sagt rörlig och kravlar omkring på golvet med en hastighet som inte är av denna värld. Hon ser ut som hon övar inför lumpenuttagningen... skulle slå vilken 20-åring som helst. Hittar precis allt hon inte får pilla på... och ger med andra ord sin mamma en hel del att göra.
Men just nu är jag ledig (dottern sover), en stund till. Jag ska nog snart ta mig ett dopp i poolen. Såg att termometern visade över 25 grader i vattnet och då badar till och med jag.


Vårt stora sensommar/höst-projekt, takvåningspåbygget, har börjat ta fart ordentligt. Nej.. tyvärr springer det inte omkring massa snickare i bara överkroppar med bräder över axeln här än... det dröjer ett tag till, men igår var arkitekten här och mätte väggarna. En stor och varm arkitektkarl i 55 till 60-årsåldern. Att han inte fick en hjärtinfarkt när han kröp omkring under huset eller klättrade in på vinden i stekande sommarvärme förvånar mig stort. Trodde ett tag att det inte var långt borta, men efter ett glas vatten och lite skugga lät han inte alls lika andfådd och trött längre... Och nu är han i full gång med att rita upp huset efter våra önskemål (med duktiga sambons ritningar till grund) så snickarna har något att gå efter. Bygglovet är redan avklarat, gick oväntat fort, och vi har valt vilka som ska utföra arbetet. Men enligt sambon är det en himla massa papper och sånt som ska fixas och ordnas innan allt kan sätta igång. Jag låter honom styra med det där, det räcker med att en av oss måste fylla huvudet med sånt... så kan den andra fylla huvudet med hushålls- och barnsaker...och annat som på något konstigt sätt tränger in och ockuperar hjärnan.
Det har börjat gå upp för mig hur rörigt och stökigt det kommer bli framöver. Ska bli spännande och se hur man ska stå ut i allt när man har en liten energisk bebis att ta hand om och dessutom ska ägna sig åt distanskurser (om jag kommer in på några) för att få ut examen för mina 4 års universitetstudier. 
Men det är senare problem...
Nu ska jag njuta av sommaren och vattnet i poolen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0